Kriminalita
Hlavně klid a jdeme na to!
Lektor se ptá studentů, jaké znají trestné činy. Napíše jejich seznam na tabuli. Jestli se stali někdy obětí trestného činu, zde je někdo okradl, přepadl. Lektor se ptá, zda studenti vědí, na koho se mají v tomto případě obrátit, zda mají důvěru v policii. Lektor může využít i náměty z bloku Pomoc! Chyťte ho!
cv. 1 Soukromý detektiv
Studenti říkají, jak si představují práci soukromého detektiva, co musí soukromý detektiv řešit, jestli je tato práce pro ně atraktivní, jestli se někdy setkali se soukromým detektivem, jestli rádi sledují filmy a seriály s tímto námětem. Studenti čtou text. Pak řeší úkoly cv. 2 -6.
cv. 7 Studenti hledají v textu odpovídající ekvivalenty.
cv. 8
Studenti se rozdělí do skupin a každá skupina se snaží najít co nejvíce spojení.
Např. - přijít o peníze, majetek, život, rozum, naděje, iluze, rodiče, zrak
cv. 9 Studenti zahrají situaci, kdy žárlivý manžel chce nechat sledovat svoji manželku soukromým detektivem.
cv. 10
Studenti přečtou tři situace a přemýšlejí nad správnou odpovědí. Jeden může převzít roli vyšetřovatele a ostatní říkají své vlastní názory, dospějí k určitému závěru.
cv. 11 Co je stalking?
Lektor se ptá, jestli studenti vědí, co je stalking, jak se projevuje, jestli se s ním někdy setkali.
Studenti čtou text, doplňují do textu chybějící slova, vybírají správnou variantu ze tří možností. Následuje kontrola řešení. Studenti doplňují tabulku cv. 11 c). Informace hledají v textu.
cv. 12 Pronásledování ve dne, v noci
poslechové cvičení
Na předchozí článek navazuje vypravování mladé ženy, která se stala obětí stalkingu. Studenti poslouchají nahrávku a řeší úkoly cv. 12 a), b), c). Diskutují o tom, jestli je účinná obrana proti stalkingu.
cv. 13 Jak vyloupit banku
mluvní cvičení
Studenti vypravují příběh podle obrázků. Můžou využít slovní zásobu nad obrázky.
cv. 14
Studenti čtou nejprve potichu tři novinové zprávy, pak nahlas. Z uvedených možností vybírají trestný čin, o kterém se píše.
cv. 15
Studenti doplňují tabulku na základě informací ze zpráv.
cv. 16
Studenti přečtou titulky a říkají, co se asi mohlo stát. Pak si vyberou jeden titulek a napíšou k němu krátkou zprávu. Zprávy čtou studenti nahlas a porovnávají s ostatními, pokud si vybrali stejný titulek.
cv. 17 Kriminalita
Studenti čtou věty a hledají substantiva, která mají souvislost s kriminalitou.
Např. – vloupání
Pak od uvedeného substantiva vytvoří sloveso – vloupat se.
Studenti se vrací zpět k větám ze cv. 17 a). Místo substantiva použijí ve větě sloveso.
Když se někdo vloupe do bytu, rodinného domu či rekreační chalupy, způsobí nejvíce škod na majetku.
cv. 18
Studenti vytvářejí slovesa se základem krást, používají uvedené předpony. Pak vytvořená slovesa doplňují do vět.
cv. 19 Pozor na zloděje, berou vše
Lektor se ptá studentů, co můžou lidé ukrást, co se asi nejčastěji krade, jestli jim někdo něco ukradl. Studenti mluví o situaci ve své zemi, porovnávají se situací v ČR.
Studenti poslouchají vypravování tří osob, k těmto osobám přiřazují věci, které jim byly ukradeny. Poslouchají nahrávku ještě jednou a doplňují tabulku.
Zamýšlejí se nad tím, proč lidé kradou. Navrhují postihy za krádež.
cv. 20
V tomto cvičení jsou nespisovné a slangové výrazy, které studenti nejprve nahrazují. Pak odpovídají na otázky.
cv. 21
Studenti vyplňují formulář o odcizení pasu. Lektor kontroluje.
cv. 22
Lektor se ptá studentů na jejich názor o policii, jaké úkoly policie plní. Studenti doplňují tabulku. Uvedené možnosti třídí podle toho, co spadá pod úkoly policie a jakých trestných činů se dopouštějí pachatelé.
cv. 23 Policie pátrá
Studenti poslouchají nahrávku a doplňují text. Pak poslouchají policejní hlášení ještě jednou a vybírají správnou variantu cv. 23 b). Nakonec podobných způsobem popisují někoho z kurzu a ostatní hádají, kdo je pohřešovanou osobou.
cv. 24 Tísňová čísla
Praktické cvičení. Lektor vysvětlí studentům, jaká čísla vytočit, v jaké situaci. Studenti pak přiřazují události k uvedeným telefonním číslům. Na to navazuje praktický rozhovor podle zadání ve cv. 25.
cv. 16 Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, proč lidé kradou. Zda je situace v ČR opravdu nejhorší ze všech zemí EU.